Marți, 26 Noiembrie 2019 17:05

Cercetarea eșuării navei Quenn Hind ar putea dura și doi ani (Mezei, ANR). 26 de oi au fost salvate marți (Arafat)

Scris de
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Întrebat de jurnaliști la finele Comandamentului pentru Situaţii de Urgenţă, organizat la Constanţa, despre planul de dezeşuare a navei din acvatoriul Midia, marți, 26 noiembrie 2019, directorul general al Autorităţii Navale Române (ANR), Alexandru Mezei, a răspuns că nimeni nu poate să facă o predicţie serioasă pe acest subiect, cercetarea unui astfel de eveniment putând să dureze chiar şi doi ani.

„Ca sa fiu categoric, este uşor să spui ca o scoţi într-o zi sau într-o lună (...) Costa Concordia a fost ranfluată în doi ani. Dacă vine cineva şi îmi spune că o scoate într-o săptămână ... lăsaţi-mă să nu îl cred. Este iarnă, sunt porturi închise din cauza vremii (...) cercetarea unui astfel de eveniment poate să dureze şi doi ani”, a spus Alexandru Mezei.

În ceea ce priveşte afirmaţiile apărute în presă şi pe site-urile de socializare în legătură cu posibila încărcare neconformă a mărfii vii sau inerte la bordul navei, respectiv că nava nu ar fi avut asieta dreaptă la plecarea în voiaj, şeful ANR a spus că doar la finalul anchetei pot fi stabilite cauzele accidentului naval.

„La navele care încarcă cherestea, înclinarea permisă este spre exemplu de 8 grade. Această nava avea 3 grade când a plecat la cheu. Această înclinare nu reprezintă o problemă. Comandantul a declarat că redresează nava şi că nu sunt probleme. Acum investigăm şi luăm date de la piloţi, de la comandant; există contradicţii în aceste declaraţii. Trebuie să se ştie că nava nu este abandonată de către armator, echipajul a părăsit nava pentru a se salva, fiind în pericol”, a adăugat oficialul ANR.

Despre dispunerea încărcăturii la bordul Quenn Hind, reprezentantul autorităţii navale a explicat că, potrivit legilor naţionale şi internaţionale, comandantul navei este singura autoritate care întocmeşte cargo-planul şi stabileşte modul de distribuţie a încărcăturii şi tot el poartă grija mărfii, a echipajului şi răspunde de siguranţa navigaţiei.

„Nu este cineva care urcă la navă şi îi spune comandantului unde să pună marfa. El îşi asumă asta pentru că el cunoaşte ce are de făcut în situaţiile date. Calculele de stabilitate şi le face comandantul. Nu poate să spună nimeni din afară dacă nava este încărcată bine sau nu. Comandantul depune la căpitănie documentele şi atât. Această navă nu e la primul transport de la Midia. Este undeva probabil o cauză pentru tot ce s-a întâmplat. E posibil! Spre deosebire de voiajele anterioare, aveau acum şi alt comandant; este posibil sa fi încărcat furajele pe punte şi nu în siloz”, a completat Mezei.

Nu în ultimul rând, el a precizat că este primordială salvarea animalelor vii de la bordul navei Quenn Hind, scufundată parţial duminică în Portul Midia, cu 14.600 de oi.

„La ora actuală se acţionează pentru salvarea eventualelor animale care mai sunt vii, după care urmează să se cureţe acvatoriul zonei Midia a Portului Constanţa şi de cadavrele existente. Şi salvarea animalelor şi extragerea cadavrelor trebuie făcută fără să expunem salvatorii la riscuri deosebite. La ora actuala nu există risc biologic”, a conchis șeful ANR.

26 de ovine salvate, marți, 26 noiembrie 2019 „toate sedate”

Potrivit precizărilor făcute presei de purtătorul de cuvânt al ISU Dobrogea, Anamaria Stoica, în cea de-a treia zi de la scufundarea navei Queen Hind, cu 14.600 de oi la bord, în acvatoriul zonei Midia a Portului Constanţa, aceștia au reuşit să salveze 60 de animale vii şi să le transporte la mal.

„Avem până acum, marţi după-amiază, în cea de-a treia zi a operaţiunii de salvare, 60 de oi vii recuperate şi duse la cheu salvate, în zona portuară Midia, de pe nava Queen Hind. Operaţiunea continuă, animalele sunt scoase de pe navă şi transportate la mal cu ambarcaţiunea tip RHIB, de unde sunt preluate de medici veterinari şi evaluate în cadrul a două corturi încălzite din dotarea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă al judeţului Constanţa, iar de aici adăpostite la o fermă de animale”, a afirmat oficialul ISU.

O declarație de ultimă oră, venită de această dată din partea lui Raed Arafat, 75 de ovine ar fi fost salvate din vasul eșuat, 26 doar în ziua de marți, 26 noiembrie 2019, „toate sedate”. Armatorul și-a dat acordul pentru efectuarea unor decupaje în navă, astfel încât accesul la animale să fie facilitat.

„Nu există pericol de epidemii din cauza cadavrelor”, a conchis Raed Arafat într-o intervenție televizată de marți seară, care a adăugat că dacă armatorul va fi de acord, o firmă specializată va fi contractată pentru colectarea cadavrelor ovine, respectiv incinerare.

O navă cu pavilion Palau s-a răsturnat, duminică, în Portul Midia. La bordul ei se aflau peste 14.600 de oi și un echipaj format din 22 de sirieni. Toți membri echipajului au fost salvați și aduși teferi la mal. Unul dintre ei a căzut peste bord, însă a fost scos din apă.

Parteneriate

Logo Smartfert

 

LMP2019

 

MediaSind