Joi, 24 Octombrie 2019 12:28

Firea a mai îndulcit amarul: proiectul vinietei Oxigen de aplică autoturismelor Euro 4 din 2021

Scris de
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Unul dintre amendamentele aduse proiectului vinietei electronice „Oxigen”, propus de primarul Capitalei, Gabriela Firea, prevede ca noul tarif - de la 5 lei pe zi la 500 de lei pe an - să se aplice autoturismelor cu normă de poluare Euro 4 începând din anul 2021, nu de la 1 ianuarie 2020, așa cum prevedea forma inițială a hotărârii.

O altă modificare adusă de consilierii ALDE, care schimbă foarte mult forma inițială a proiectului, prevede ca mașinile non-euro, Euro 1 și 2 să fie interzise din data de 1 ianuarie 2022, iar Euro 3 să fie interzis din 2024.

„Se introduce un nou articol, după articolul 8, articolul 9, începând cu data de 1.01.2022, accesul autovehiculelor în Municipiul București cu norma de poluare non-euro, Euro 1 și Euro - 2 este interzis, și de asemenea, articolul 10, începând cu data de 1.01.2024, accesul autovehiculelor cu norma de poluare Euro 3 este interzis”, se arată în amendamentul propus de reprezentanții ALDE.

Înainte de introducerea amendamentelor, aceasta era forma proiectului de hotărâre propus pe ordinea de zi:

„Începând cu data de 1 ianuarie 2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din municipiul Bucureşti este restricţionată zilnic, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 7-22, după cum urmează:

a) pentru cele electrice, hibrid sau cu norma de poluare Euro 5 şi Euro 6, accesul este permis fără restricţii pe toate arterele;

b) pentru cele cu norma de poluare Euro 3 şi Euro 4 accesul este permis pe toate arterele din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen;

c) pentru cele cu norma de poluare Non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 accesul este interzis în Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen”.

Taxa cea mai mare, plătită de posesorii de autoturisme non-Euro

Cel mai mare tarif îl vor plăti şoferii care au maşini non-Euro, taxa pentru ei fiind de 1.900 de lei pe an.

Pe de altă parte, cel mai puţin vor plăti proprietarii de maşini cu normă de poluare Euro 4, respectiv 500 de lei pe an. Vinieta va putea fi achiziţionată pentru o perioadă minimă de o zi (15 lei pentru maşini Non Euro şi 5 lei pentru Euro 4), până la maxim un an.

Excepţie de la plata vinietei fac autovehiculele electrice şi cele hibrid, cele pe două roţi, cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi, cele destinate transmisiunilor radio şi tv sau cele deţinute sau folosite de Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării Naţionale, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Serviciul de Ambulanţă sau Medicină legală, protecţia civilă, autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, serviciile de ambulanţă, Societatea de Transport Bucureşti, cele utilizate la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare, cele istorice şi cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte.

De la prevederile vinietei sunt exceptate și scuterele și motocicletele, cât și mașinile care merg pe GNL, GNC și GPL (doar Euro 3).

Conform proiectului de hotărâre, circulaţia maşinilor fără vinietă corespunzătoare se va sancţiona cu amendă cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei.

Vinieta se va putea cumpăra prin SMS sau de la benzinării, iar sistemul va fi monitorizat video.

Potrivit precizărilor primarului Firea, banii încasați vor fi folositi pentru „recuperarea de spații verzi și achiziția de mijloace de transport prietenoase cu mediul”.

Proiectul vinetei Oxigen a fost aprobat, joi, 24 octombrie 2019, cu 31 de voturi pentru, 7 împotrivă și 13 abțineri, în Consiliul General al Municipiului București. PNL și USR au votat împotrivă.

Parteneriate

Logo Smartfert

 

LMP2019

 

MediaSind