Încă o ediție BIAS a luat sfârșit. După doi ani de pauză, fanii aviației au dat năvală pe betonul de la Romaero Băneasa într-un număr previzibil de mare. Pauza forțată de coronacriză a arătat încă o dată (dacă mai era nevoie) dorința extraordinară de socializare a românului.
Așteptările au fost mari, prezența performerilor aceeași. Neobosiții Hawks of Romania au dat dovadă, încă o dată, de experiența acumulată la manșa avioanelor de înaltă acrobație. La rândul lor, aliații NATO au făcut show cu aeronavele lor de luptă, fie că vorbim de americani, canadieni, italieni sau slovaci. Manevrabilitatea C-27J Spartan-ului italian a fost realmente extraordinară. Și RoAf merită toată lauda. Însă după reprezentația C-ului simțeam cu adevărat absența unui Gheorghe Stancu la manșa MiG-ului 21 Lancer.
De fapt, au lipsit trupele, showmenii. Era de așteptat pentru un eveniment organizat din pripă să nu avem parte de un BIAS în forță. Sau în forțaj și tandem. Neoficial, turcii ar fi cerut 500.000 euro pentru prezența lor inopinată la show. Informația este și, probabil, va rămâne neverificabilă.
Dragi organizatori, nouă, celor pasionați, ne este dor de Frecce Tricolori, de Turkish Stars, de Solo Turk, de Baltic Bees, de așii Red Bull, de mulți, mulți alții care au făcut din BIAS un reper pe harta show-urilor aeriene Central și Est-europene.
Jurgis Kayris a fost una dintre excepțiile BIAS 2022. Acest as al manșei a dat dovadă încă o dată că tandemul om-mașină poate fi uneori de neînvins. Cred că omul acesta minunat și evoluția Hawks mă mai aduc pe cimentul Romaero. Și ceva aviație reactivă. Ceva mai multă aviație reactivă. Recunosc.
Circulația rutieră? Un haos la orele după-amiezii de duminică, 4 septembrie 2022. Ca să ajung la eveniment a trebuit să închiriez o trotinetă. Realmente am făcut slalom printre mașini. Autobuzele staționau la două stații de Aeroportul Băneasa din cauza traficului infernal.
Absența materialelor promoționale a fost un alt aspect care continuă să lase de dorit. Orice copil, mai mare sau mai mic, își dorește un suvenir. La BIAS, în general, prețurile sunt prohibitive la cadourile de show. O simplă șapcă cu însemnele Forțelor Aeriene Române costa 90 de lei. Ceasurile unei mărci renumite (singurele suveniruri de acest tip) porneau de la două mii și ceva de lei în sus. Machetele de avioane au lipsit aproape cu desăvârșire. Unele standuri din hangarele Romaero comercializau avioane… gonflabile. Altele prezentau doar un laptop și un banner. Loterie? Spinner? No comment. Oare de ce CNAB nu investește în promoționale proprii? Unele care pot fi comercializate la prețuri decente fanilor aviației. Fac alții afaceri pe seama acestui show. Cele mai bune lecții pot fi luate de la Turkish Stars și de la Solo Turk. În alți ani veneau la BIAS cu tricouri de bună calitate, cu șepci trainice și alte astfel de bunuri la prețuri de bun simț.
Sper ca următoarea ediție a BIAS să se ridice la standardele cu care eram obișnuiți. Sper, de asemenea, ca reprezentanții presei să aibă parte de același respect și tratament din partea organizatorilor, fie că vorbim de micile portaluri online, fie de mainstream media. Fiecare promovează evenimentul după posibilități. Am observat o anumită inechitate, dar nu comentez mai mult. Pot fi spuse multe. Dragi organizatori, unii dintre noi vă roagă să nu ne mai priviți cu superioritate și... indiferență. BIAS se poate privi și de pe DN1, de pe aliniamentul balizajului.
Una peste alta, felicitări organizatorilor pentru pasiunea și stăruința de a scoate ceva din BIAS 2022. Realmente, felicitări. Să ne vedem cu bine la anul, cu cer senin.
La final, vă invit să parcurgeți desfășurătoarele RAND și BIAS, două evenimente care au avut loc în aceeași zi, pe continente diferite. Evaluarea prezenței o puteți face fiecare.